اثربخشی و ایمنی ترکیب انسولین گلارژین و لیکسیزناتاید با نسبت ثابت برای افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2

در این مطالعه، اثربخشی و ایمنی ترکیب انسولین گلارژین(iGlar) و داروی lixisenatide با نسبت ثابت که به نام iGlarLixi  شناخته می شود، در بیماران مسن مبتلا به دیابت نوع 2 ارزیابی شد.

در این تجزیه و تحلیل تعقیبی، از داده های سطح بیمار(patient-level data) از بیماران 65 ساله و بالاتر که در مطالعات مرحله سوم LixiLan-O و LixiLan-L  شرکت داشتند، استفاده شد. در این مطالعات نتایج درمان باiGlarLixi ، با نتایج بیماران تحت درمان با iGlar به تنهایی و با لیکسیزناتاید به تنهایی مقایسه شد.

 نقاط پایانی اثربخشی، تغییرات درهموگلوبین گلیکوزیله(هموگلوبین A1C)، قند خون ناشتا، قند خون بعد از غذا، وزن، و دستیابی به هموگلوبین A1C کمتر از 7 درصد(53 میلی مول بر مول) بود. معیارهای ارزیابی ایمنی این ترکیب دارویی عبارت بودند از بروز هیپوگلیسمی علامتدار ثبت شده(به داشتن علائم معمول هیپوگلیسمی همراه با غلظت گلوکز پلاسما ≤ 70 میلی گرم در دسی لیتر)، هیپوگلیسمی شدید (نیاز به کمک فرد دیگری) و بروز عوارض جانبی دستگاه گوارش. این نتایج با نتایج افراد زیر 65 سال مقایسه شد.

نتایج هر دوی این تحقیقات نشان داد که میزان هموگلوبین A1c بیماران مسن که تحت با درمانiGlarLixi  بودند در هفته 30ام نسبت به گروه هایی که با آنها مقایسه می شدند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. درمان با iGlarLixi باعث کاهش: اضافه وزن مرتبط با تزریق انسولین و عوارض گوارشی مرتبط با لیکسیزناتاید گردید. نتایج به دست آمده از بیماران 65 ساله و بالاتر قابل مقایسه با بیمارانی با سن کمتر از 65 سال بود.

محققان در نتیجه گیری خود ابراز داشتند که iGlarLixi سبب بهبود قابل توجه کنترل گلایسمی بیماران ≥65 سال، بدون افزایش خطر هیپوگلیسمی می شود. از آنجاییکه این داروی ترکیبی تنها نیاز به یک بار تزریق در روز دارد، رژیم های درمانی را ساده تر می کند و ممکن است در این جمعیت از بیماران پایبندی به درمان را بهبود بخشد.

منبع:

Journal of Diabetes and its Complications

Volume 33, Issue 3, March 2019, Pages 236-242

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1056872718306019